Module 1. Jouw klas, een topklas!
Les 3 Hoe vier je successen?
Wanneer kan je in de klas spreken van een succes? Als je succes wil vieren, moet je eerst weten wat een succes is. En hoe ga je dat vieren? Daarover gaat deze les.
Na deze les weet je wat successen zijn en hoe je ze kunt vieren.
Terugkijken
De vorige les hebben jullie afspraken gemaakt. Hoe goed hebben jullie je daar de afgelopen week aan gehouden? Wat zijn verbeterpunten.
Noteer verbeterpunten in je notitieboekje.
Of op je computer. Bij ‘Jouw klas”.
Als je je niet prettig voelt in deze klas, ga dan eens in gesprek met een klasgenoot. Je kan het ook bespreken met je mentor. Als je je niet prettig voelt, wat kan jij zelf doen om dat te veranderen?
Bekijk de video
Noteer verbeterpunten in je notitieboekje.
Of op je computer. Bijvoorbeeld in het mapje ‘Mijn klas is een topklas!’.
Stap 5 Wanneer is iets een succes?
Soms komt iemand een afspraak niet na. Maar wanneer is iets een succes?
Bijvoorbeeld: ‘Als de hele klas een voldoende heeft gehaald voor een toets’?
OPDRACHT 1. Wanneer is iets een succes?
Bedenk in groepjes hoe je een succes kan vieren.
Het mag geen geld kosten, niemand mag gekwetst worden en iedereen moet het leuk vinden. Een hele uitdaging, maar het gaat jullie vast lukken.
Gebruiksaanwijzing
Maak weer groepjes.
- Elk groepje bedenkt wat een succes is, en een manier om dat succes te vieren.
- Als de mentor het sein geeft, noemt elk groepje om de beurt op wat het bedacht heeft.
- De mentor schrijft dit op het bord.
- Ten slotte wordt er gestemd; welke succes gaan jullie vieren? En hoe?
- Noteer dat ook op het vel waar de afspraken op staan.
- Daarna zet iedereen zijn handtekening eronder.
Schrijf op wat jullie onder een succes verstaan.
En ook hoe jullie het gaan vieren.
Bijvoorbeeld: als de hele klas een voldoende voor een toets heeft, gaan we met de klas picknicken in het park. Iedereen neemt dan iets mee.
Stap 6 Vier successen
Nu komt het leukste: elke week bespreek je met de mentor hoe het is gegaan. Als er een succes is geboekt, ga je dat vieren. Dat moet wel worden georganiseerd. Wie wil daar een rol bij spelen. Je kan denken aan: boodschappen doen, iets maken of tekenen, uitnodigingen sturen, etc.
Opdracht 2 Hoe gaan jullie het vieren?
Gebruiksaanwijzing
- Ga met hetzelfde groepje zitten.
- Bedenk samen een leuke manier om het te vieren.
- Daarna vertelt elk groepje welke manier jullie hebben bedacht.
- Als laatste stemmen jullie welke manier het leukste is. Je mag niet op je eigen groepje stemmen.
- Zet dat in je agenda.
WAT HEB JE GELEERD?
Deze les heb ik geleerd wanneer iets een succes is. En hoe je dat kan vieren.
CHALLENGE
Zorg samen voor successen. En ga die vieren. Zo wordt de sfeer in de klas steeds beter. Welke rol wil jij daarbij spelen? Hoe kan jij meehelpen om de sfeer goed te houden in de klas? In de volgende les bespreken we dat.
Denk daar de komende week over na.
Als je iets bedenkt, schrijf dat dan in je agenda.
EXTRA OPDRACHT
Welke module wordt de volgende les besproken?
Moet je daar iets voor doen of meenemen? Schrijf dat dan in je agenda. Heb je nog vragen over deze les, stel ze dan in de volgende les.
Inhoudsopgave
Les 1. Wie zijn je klasgenoten?
Les 2. Hoe ga je met elkaar om?
Les 3. Hoe vier je succes?
Terug naar hoofdpagina