Module 3. Plannen
Les 1 Hoe plan je een toets?
Je goed voorbereiden op een toets is superbelangrijk. Het cijfer voor de toets telt immers vaker mee voor je rapportcijfer dan bijvoorbeeld een s.o. Daarbij zijn 3 dingen belangrijk:
- Wanneer kan jij je goed concentreren?
- Hoe herhaal je het leren van de leerstof?
- Welke werkwijze gebruik je daarbij?
Na deze les weet je hoe je een efficiënte planning maakt voor een toets.
Terugkijken
Hoe heb je je huiswerk de afgelopen week gepland en geleerd? Is dat je goed bevallen? Hoe kan het (nog) beter?
Bespreek dat met de klas.
Noteer eventuele tips in je agenda of notitieboekje.
Bekijk de video
Als je goede tips hoort, zet die dan in je notitieboekje. Of bewaar ze op je computer bij ‘Plannen’.
Wanneer heb je de volgende toets?
Zet dat in je agenda op de dag dat je de toets hebt.
Verdeel het leren van de toets over 3 of 4 dagen. Op welke dagen zet je dat in je agenda?
Stap 3 Zet het in de juiste volgorde
Om een goed overzicht te krijgen van hoe je je huiswerk gaat doen, zet je alle taken in de juiste volgorde. Daarbij moet je rekening houden met concentratie, herhalen en om welke taak of afspraak het gaat.
Plan om de drie kwartier een pauze in van 15 minuten.
Of als je je niet meer kan concentreren. Na elke pauze plan je een leertaak in.
Wat is een goede volgorde?
- Begin met de belangrijkste of moeilijkste taak. Dan kan je je nog goed concentreren.
Bijvoorbeeld een toets.
- Neem pauze als je je niet meer zo goed kan concentreren.
Bijvoorbeeld: 15 minuten.
- Na elke pauze leer je een leertaak.
Bijvoorbeeld woordjes leren.
- Wissel leer- en maakwerk af
Bijvoorbeeld: woordjes leren en sommen voor wiskunde
OPDRACHT 1. Wat is de juiste volgorde?
Zet je huiswerk in de juiste volgorde in je agenda.
Of op een apart blaadje. Als het al in je agenda staat, geef dan elke taak, afspraak of pauze een cijfer. Wat je het eerste gaat doen, geef je een 1, wat je daarna doet een 2. Etc.
Het leren van een toets kan je opdelen in tijd/ Verdeel het leren van de toets bijvoorbeeld over 3 dagen. Daar ben je elke dag bijvoorbeeld 50 minuten mee bezig.
Begin elke dag met de moeilijkste of belangrijkste taak. Daarna ga je 15 minuten pauzeren. Doe dan een leertaak.
Hoe onthoud je de leerstof het beste?
Als je de lesstof herhaalt. Bijvoorbeeld op dag 1 en 2. Plan dan nog een derde dag in om te checken of je de lesstof kent of begrijpt.
Een toets voor een zaakvak doe je bijvoorbeeld zo:
Dag 1. Bekijk de tekst globaal. En lees de tekst actief.
Dan kijk je wat je als eerste opvalt.
Bijvoorbeeld: de titel, kopjes, vet- en schuingedrukte woorden, plaatjes en onderschrift.
Dan heb je al een aardig idee van waar de tekst over gaat. Daarna bepaal je wat het onderwerp is, en de hoofdgedachte.
Dag 2. Markeer of onderstreep je de hoofdzaken.
Alle zinnen die te maken hebben met de hoofdgedachte zijn hoofdzaken. Daarmee maak je de samenvatting.
Bijvoorbeeld: noteer de hoofdzaken op een blaadje of in een toets-schrift. Met deze informatie maak je in je eigen woorden een samenvatting.
Dag 3. Check of je de tekst begrijpt.
Om te checken of je de tekst begrijpt, laat je je overhoren.
Dingen die je niet begrijpt, zet je in je agenda. Op de dg dat je het gaat vragen aan je docent. Check wel eerst of hij die dag op school is. Bewaar het antwoord in je notitieboekje of op je computer bij ‘Plannen’.
Stap 4 Bepaal hoelang iets duurt
Nu heb je alles op een rijtje en hoef je – behalve het leren en maken – nog maar één ding te doen: zet achter elke taak of afspraak hoeveel tijd je daaraan wil of moet besteden. Vink het af als je het hebt gedaan.
Als het om iets buiten schooltijd gaat, schrijf dan de totale tijd op. Vanaf het moment dat je van huis gaat tot je weer thuis bent.
Wat is schatten?
Schatten betekent dat je bedenkt hoeveel tijd iets iets ongeveer kost.
OPDRACHT 2. Hoeveel tijd wil je ongeveer aan elke taak besteden?
Bedenk hoe je de toets aan gaat pakken.
Voor welk vak heb je de toets? Over hoeveel dagen ga je de toets verdelen? En wat doe je elke dag? Zet dat in je agenda. Maak daarmee je planning. Of zet het in een kolommen schema. En houd je daaraan.
WAT HEB JE GELEERD?
Deze les heb ik geleerd hoe je het leren van een toets het beste aan kan pakken.
Challenge
Ga dit de komende week zo doen.
De volgende les bespreken we hoe het is gegaan. Heb je er iets aan gehad? Ben je tevreden met het cijfer?
Inhoudsopgave
Les 1. Hoe maak je een toets?
Les 2. Hoe plan je een toets?
Les 3. Hoe plan je een toetsweek?
Terug naar hoofdpagina