Chat with us, powered by LiveChat

+ LEREN, DÉ NIEUWE VAARDIGHEDENMETHODE

Welkom bij + Leren, dé partner van scholen!

 

De coronaperiode heeft het onderwijs blijvend veranderd. Het heeft diepe sporen nagelaten, waar we nu nog steeds last van hebben. De digitale sprong vooruit ging hand in hand met nieuwe vormen van stress, ongelijkheid en motivatieproblemen. Ook sloeg Corona een gat tussen bemidelde en minder bemiddelde ouders waardoor een deel van de leerlingen niet mee kon doen met bijles. Vooral kwetsbare groepen liepen achterstand op, zowel cognitief als sociaal.

Schermen maakten onderwijs flexibel, maar ook vluchtig. Aandacht en diepgang staan onder druk. Docentten en leerlingen kampen vaker met stress, concentratieproblemen en vermoeidheid. Samenwerkiing, groepsgevoel en empathie moesten herontdekt worden.

De combinatie van uitval, hoge verwachtingen en veranderde routines maakt het onderwijs kwetsbaarder dan ooit.

Corona bood ook kansen

 

Tegelijkertijd is deze periode een katalysator geweest voor groei en bewustwording. Scholen beseffen dat leren niet losstaat van emotioneel en fysiek welzijn. Steeds meer onderwijsinstellingen kiezen voor rustmomenten, mindfulness, of coaching in het lesprogramma. Digitale tools blijven, maar bewuster ingezet. Hybride leren, feedback en digitaal huiswerk geven meer flexibiliteit. De crisis maakte duidelijk dat persoonlijke aandacht, verbinding en veiligheid onmisbaar zijn.

De rol van de mentor, coach of vertrouwenspersoon krijgt daardoor meer gewicht. Ouders zijn nauwer betrokken geraakt. Scholen zoeken meer verbinding met zorg, buurtinitiatieven en welzijnsorganisaties. Naast kennis gaat het steeds vaker over veerkracht, zelfreflectie en leren omgaan met verandering — vaardigheden die leerlingen nodig hebben in een wereld vol onzekerheid.

 

Passende oplossingen

 

Nederland stond internationaal bekend om het bijzondere en gedifferentieerde onderwijssysteem. Maar sinds Corona zijn we.geconfronteerd met  aanzienlijke uitdagingen. Denk aan een nijpend gebrek aan docenten, lesuitval en werkdruk Daarvoor biedt + Leren passende oplossingen., Zo kunnen we docenten ontzorgen door bijvoorbeeld de toetsweken te organiseren en de toetsen na te laten kijken door AI .

Maar ook tools, zoals de stappenplannen bij elke vaardigheid; kunnen docenten helpen door de toets klassikaal voor te bereiden en daarna door te reflecteren op hoe ze de toets hebben aangepakt. Daar leer je pas echt van. We vergroten bovendien de effectiviteit door de vaardigheden te koppelen aan de vakles waar die vaardigheid nut heeft – bijvoorbeeld woordjes leren, helpt bij de talen – in plaats van aan de mentorles.

Daarnaast besloten we om  in plaats van onze boodschap via fysieke boeken rond te bazuinen, te gaan werken met digitale boeken, en daarbij gebruik te gaan maken van AI.

Dáárom bestaat + Leren?

 

Door een schrijnend tekort aan leraren, vallen er meer lessen uit.  Veel leerlingen zijn – mede dankzij Corona – van slag. Nederland scoort ook laag als het om leesvaardigheid gaat. En veel ouders kunnen het zich niet meer permitteren om dure bijles voor hun kinderen te betalen. En tenslotte groeit het aantal thuiszitters elk jaar. Dat zijn grote uitdagingen. Daar willen wij bij helpen.

Daarom hebben wij + Leren bedacht: een leersysteem waar elke leerling voor heel weinig geld gebruik van kan maken. Daar vinden ze studie-, sociaal-emotionele- en keuzevaardigheden, de Mediabox, bijlesopties en William James, de op AI gebaseerde chatbox. Om hem te vinden, hoeft de leerling alleen naar beneden te scrollen.

We kunnen  de docenten ook helpen door de toetsen voor de toetsweken te organiseren en het beoordelen over te laten aan AI. Dat antwoord is gebaseerd op duizenden pagina’s van door de school gebruikte en de door ons ontwikkelde methodes.

Hoe werkt de bijles?

 

 

Als een leerling moeite heeft met één van de vakken die wij aanbieden voor bijles – wiskunde, natuurkunde, biologie, economie en geschiedenis – dan kan hij bijles’ volgen; Daarbij krijgt hij uitleg door middel van persoonlijke mondelinge uitleg, video’s en audio. Als de leerling iets niet begrijpt, kan hij terugvallen op William James. De kracht van het systeem is de verbinding van de antwoorden van William James met alle methodes die op scholen gebruikt worden. Op die manier kunnen de docenten controle houden over de informatie die de leerlingen via AI krijgen.

 

 

 

Wat zijn de voordelen van + Leren?

 

Dat zijn er nogal wat. In plaats van ons te baseren op de informatie op internet zoals Chat GPT, baseren wij ons op de methodes die scholen gebruiken. Daarmee is de kwaliteit van de bronnen gewaarborgd. Wij koppelen de studievaardigheden niet aan de mentorles, maar aan het vak waar de studievaardigheid tot zijn recht komt: tekstbegrip aan de zaakvakken en woordjes leren aan de talen.

Ook kinderen van ouders die minder bemiddeld zijn, kunnen bijles krijgen,. Dat kan omdat wij de prijzen super laag houden. Wij betrekken docenten en ouders bij het ondersteunen van de leerlingen; de stappenplannen zijn voor de leerlingen een houvast, voor ouders een middel om hun kind te helpen en voor docenten de mogelijkheid om de voorbereiding op een toets in de les te bespreken. En als de toets is geweest, er klassikaal op te reflecteren.

William James kan – indien gewenst – de toetsen in de toetsweek organiseren en beoordelen op basis van informatie van de school. Verder leveren  we 4x per jaar een rapportage van elke leerling. Naast de studie-, sociaal-emotionele en keuzevaardigheden, kunnen leerlingen in de mediabox. blogs en podcasts over pvinden over positief denken, stress reductie en veerkracht. Uiteindelijk zorgt dit voor meer motivatie, en betere resultaten.

De rol van ouders en docenten

 

Zoals wij het zien, staan de de docenten en de ouders figuurlijk om het kind heen om hem te helpen. Speciaal daarvoor hebben wij voor ouders het stappenplan ‘Hoe Leer Ik Mijn Kind Plannen’ ontwikkeld. De docenten kunnen bij het opgeven van de toets het stappenplan dat bij de toets hoort gebruiken om aan de leerlingen uit te leggen hoe ze die vaardigheid het beste kunnen inzetten. ,

NB Ouders kunnen deze stappenplannen gratis aanvragen. De stappenplannen bij studievaardigheden zijn ook als groot formaat-poster bij ons te bestellen, zodat een vakdocent deze in zijn lokaal kan ophangen.

Wat zijn de kosten?

 

Het totaalpakket – vaardigheden, toetsen leren, maken en beoordelen en bijles en het systeem van William James samen, kosten voor de school 15,00 per jaar, per leerling (excl. BTW). En voor ouders (bijles): 6,00 per maand, per leerling (incl. BTW).

 

 

NB. Voor ouders die dat niet kunnen betalen, verlagen we de kosten tot 3.00 per maand.

Stappenplan ‘Hoe kom ik bij de lessen?’

 

1.  Ga naar plusleren.nl

2. Ga naar de button ‘les’.

3. Log-in met je code.   

4. Gebruik de Chatknop