Examen vmbo
Les 3 Plan je eindexamen
Uiteindelijk gaat het maar om één doel, slagen voor het eindexamen. Alles wat je in je eerste en tweede les hebt geleerd, kan je ook gebruiken om je voor te bereiden op het Centraal Examen.
Deze les leer je hoe je je Centraal Eindexamen tot een goed einde kunt brengen
Reflecteren
De vorige les heb je geleerd hoe je een toets of schoolexamen op de beste manier kan aanpakken. Hoe is dat gegaan? Wat heb je daarvan over jezelf opgestoken?
Bespreek dat met de klas.
Als je goede tips hoort, noteer die in je agenda of je notitieboekje.
Bekijk de video
Noteer goede tips in je notitieboekje.
Dat kan je erbij pakken als je je voorbereidt op een volgende toets.
Wanneer heb je het volgende schoolexamen? Voor welk vak? Wat moet je doen?
Zet dat in je agenda
Stap 5 Plan je schoolexamens
Als je weet wanneer de eindexamens voor elk vak zijn gepland, kan je dit in je agenda zetten. Vanaf dat moment kan je beginnen met de voorbereiding. In de tussentijd kan je nog leren van je fouten. Noteer die in een eindexamenboekje. Schrijf daar alle tips in die je vindt of tegenkomt. Gebruik die informatie als je je voorbereidt op een volgend schoolexamen of het eindexamen.
OPDRACHT 1. Hoe ziet je planning voor de schoolexamen eruit?
Maak je planning
Doe dat op een apart blaadje.
Stap 6 Maak een Plan van Aanpak
Een planning maken voor een heel jaar, is best een dingetje. Begin met een planning te maken voor alle toetsen. Maak daarna een planning voor de schoolexamens. En maak ongeveer 3 weken voor je eindexamen begint de planning daarvoor.
Ga ervan uit dat je voor elk examen of schooltoets ongeveer 3 uur nodig hebt. Verdeel dat in 3 stukken. En eindig de voorbereiding op elk examen met een overhoring. Bijvoorbeeld door je ouders.
Doe dat eerst op een apart velletje papier. En zet dan elk onderdeel van elk examen in je agenda. Op de dag dat je het wilt gaan doen. Zet het ook in je Plan van Aanpak (PvA).
OPDRACHT 2. Hoe ziet jouw planning voor het eindexamen eruit?
Maak je PvA
Gebruik daarbij een kolommenschema. Bepaal het aantal kolommen en zet in de bovenste rij welke informatie je in elke kolom zet. Zet alles wat je niet mag vergeten in je PvA. Of bewaar het in een mapje ‘PvA’ op je computer. Kijk elke dag of je je aan je planning hebt gehouden..
Het gemiddelde cijfer voor je schoolexamens telt voor de helft mee. Het gemiddelde eindexamencijfer telt mee voor de andere helft. Als je weet wat je gemiddelde van alle schoolexamens is, kan je uitrekenen wat je voor je eindexamen moet halen om te slagen.
Hoe maak je een lange termijn-planning?
Bepaal eerst je lange termijndoel.
Bijvoorbeeld: ‘Mijn doel is gemiddeld een 7 op mijn eindlijst. Als je dat weet, kan je ook uitrekenen wat je gemiddeld voor de schoolexamens moet hebben.
Vervolgens verdeel je het hoofddoel in 8 of 10 subdoelen.
Bijvoorbeeld: ‘Mijn eerste subdoel is gemiddeld een 6,5 voor mijn schoolexamens’. Of: ‘Mijn eerste subdoel is het maken van een PvA.’ Zet elk subdoel op een bepaalde datum in je agenda en je PvA.
Als je weet wat je lange termijn doel is, bepaal dan meteen je subdoelen. Maak deze SMART. Aan die doelen en subdoelen hang je dan een planning. Dan weet je op elk moment of je nog op schema zit.
Wat heb je geleerd
Na deze les weet je hoe je een efficiënte lange en korte termijnplanning maakt.
Challenge
Reflecteer nu elke week of je je aan je periodieke planning hebt gehouden. Wat goed gaat, neem je mee. Wat niet goed gaat, ga je beter doen. Bespreek het bijvoorbeeld met je docent.
Bespreek dat met de klas.
Noteer eventuele tips in je agenda of notitieboekje.
Inhoudsopgave
LES 1. Wat is je doel voor dit schooljaar?
LES 2. Hoe leer je voor je eindexamen?
LES 3. Hoe plan je je eindexamen?
LES 4. Hoe zorg je voor rust in je hoofd?
LES 6. Hoe zorg je goed voor jezelf?