Chat with us, powered by LiveChat

+ LEREN, MAAKT LEREN WEL HEEL GEMAKKELIJK! 

 

Wie is William James?

 

William James leefde in de vorige eeuw. Hij sprak 25 talen, was inteligenter dan Albert Einstein en is sindsdien de meest intelligente persoon uit de geschiedenis. Dat is de reden dat wij hem als gastheer van de Chatknop wilden hebben. Het is zijn taak om alle vragen die worden gesteld zo goed mogelijk te beantwoorden. Die antwoorden komen rechtstreeks uit de methodes die de school gebruikt.

 

Hoe werkt het?

 

De digitale methode bestaat uit alle methodes die de school bij alle vakken gebruikt, plus de digitale ‘boeken’ die gaan over studievaardigheden, emotionele vaardigheden en keuzevaardigheden, de Mediabox – positief denken, gezondheid en stress. Elk ‘boek’ dat over de vaardighedengaat, bestaat uit modules en elke module is weer opgedeeld in 2 lessen. Elke module begint met het stappenplan van de vaardigheid die hij gaat gebruiken en de begintest – hoeveel weet de leerling op dat moment van de vaardigheid – en eindigt met een eindtest: hoe goed is hij nadat hij de lessen heeft doorlopen?

 

Digitaal leersysteem

 

Dit systeem is – voor zover wij weten – uniek in de wereld. De methode is digitaal, zodat leerlingen er altijd en overal gebruik van kunnen maken. Dat het digitaal is, biedt een aantal prettige voordelen, bijvoorbeeld interactie. Zo kunnen rechtstreeks communiceren met docenten en William Jams. Mocht je als docent feedback hebben of ideeën, schroom dan niet om het ons te laten weten. Wij zijn een lerende organisatie. En aangezien het digitaal is, kan het systeem elk moment worden aangepast of verbeterd. De leerlingen kunnen belangrijke informatie in mapjes op de computer opslaan.

 

 

Gewaarborgde bronnen

 

Daar zwaait William James de scepter. Je kan het zo gek niet bedenken of hij weet het antwoord je vraag. Dat antwoord is gebaseerd op de informatie in de methodes: duizenden pagina’s van door de school gebruikte en de door ons ontwikkelde methodes. Daarop baseert William James zijn antwoorden. Op die manier waarborgt + Leren de kwaliteit van de bronnen.

 

 

Bijles

 

Bij + Leren heeft elke leerling recht op bijles. Die kan in de les en thuis bij het huiswerk gebruik van maken. Als hij iets wil weten, kan hij zich wenden tot William James, de Chatknop. Die vindt je rechts onderaan het scherm. Maar ook als hij een probleem heeft bij een vak,kan hij daar vragenstellen. Hij kan bijvoorbeeld alle stappenplannen opvragen, William James vragen hoe hij een planning kan maken of oefenen uit de methode of oude examens. Daarbij speelt de vaardigheid vragen stellen een heel belangrijke rol. Dan krijgt hij mondelinge uitleg met ondersteuning door audio en video. Indien gewenst kunnen we 4 keer per jaar een rapport van elke leerling overleggen.

 

 

Ondersteuning docenten

 

Werkdruk en lesuitval, zorgt voor problemen op scholen,. Daar kunnen wij bij helpen door toetsen te maken en te beoordelen in overleg met de docent. Als er invallers nodig zijn, kunnen wij daarbij bemiddelen.

 

 

Ondersteuning leerlingen & ouders

 

Een groot probleem is leesvaardigheden. Sinds corona is het niveau bij de onderbouw-leerlingen met een sneltreinvaart gedaald. Daar kunnen wij bij helpen door middel van het aanleren van studievaardigheden, zoals begrijpend lezen en kritisch omgaan met informatie. Ook de basisvaardigheid Terugkijken, kan daar een hoofdrol bij spelen.

 

 

Zelfstandig leren & thuiszitters

 

‘Thuiszitters’ is ook een groot probleem op scholen. Het digitale systeem van + Leren, kan daar een oplossing voor bieden. Als de school elk thuiszittend kind wekelijks huiswerk opgeeft, kan hij daar zelfstandig aan werken. Als hij daar vragen bij heeft, kan hij altijd en overal terecht bij William James.

 

 

Motiveren & inspireren

 

Maar het allerbelangrijkste verschil is dat wij de leerling écht centraal stellen. Door de leerling te motiveren en te inspireren, willen we ervoor zorgen dat hij aan zijn eigen ontwikkeling werkt, waardoor het gemiddelde niveau omhooggaat.

 

 

Hoe gebruik je het systeem?

 

Stap 1. Meld je aan.

Stap 2. Ontvang toegangscode

Stap 3. Login met je code

Stap 5. Bedenk een vraag.

Stap 6. Maak de vraag specifieker.

Stap 7. Vraag net zolang door tot je het antwoord hebt.

Stap 8. Kijk terug op hoe je het hebt aangepakt; wat ging goed, wat kan beter en hoe doe je het de volgende keer?

 

 

De modules

 

Onderbouw

 

Leerjaar 1:

  • Studievaardigheden voor havo vwo en vmbo tl
  • Studievaardigheden voor vmbo BK
  • Sociaal emotionele vaardigheden, kiezen, stress, positief denken en gezondheid voor havo vwo en vmbo t en bk.

 

Leerjaar 2:

  • Studievaardigheden voor havo vwo en vmbo tl
  • Studievaardigheden voor vmbo BK
  • Sociaal emotionele vaardigheden, kiezen, positief denken, stress en gezondheid voor havo vwo en vmbo
  • Profielkeuze vmbo bk en tl

 

Leerjaar 3:

  • Studievaardigheden voor havo vwo en vmbo t en bk
  • Profielkeuze havo en vwo

 

 

Bovenbouw

  • Eindexamen vaardigheden havo vwo 4 tm 6
  • Eindexamenvrees havo vwo 4 tm 6
  • Profielwerkstuk havo vwo 4 tm 6
  • Eindexamenvaardigheden vmbo bk
  • Eindexamenvrees vmbo bk

 

 

Onderdelen en volgorde bij de les

 

1. Stappenplan

 Welke stappen kan je zetten bij plannen, tekstbegrip, reflecteren, motiveren, etc. Het is jouw handleiding, ondersteuning voor je ouders en de basis voor de vakdocent. Bij elke toets die de vakdocent geeft, is het stappenplan het houvast voor jou. Pak dat erbij als je je gaat voorbereiden op een toets

DOEL: stap-voor-stap de studievaardigheid implementeren in jouw brein.

 

2. Begintest

Elke module begint met de begintest. Daarmee kan je testen hoeveel jij al weet van de studievaardigheid.

DOEL: je krijgt zicht op wat je wel of niet weet van de studievaardigheid?

 

3. Reflecteren (terugkijken)

Na elke les of module maak je een toets of geef je een presentatie. Zie het stappenplan ‘Terugkijken’ of ‘’Reflecteren’. Daarna kijkt je terug op hoe je de Challenge de vorige week hebt aangepakt: wat ging goed, wat kan beter en hoe pak je het de volgende keer aan?

DOEL: bedenken hoe jij het beter kan doen, en het zo aanpakken bij de volgende toets.

 

4. Bekijk de video

De video bij elke vaardigheid, bevat tips & trics die je kan gebruiken om het de volgende keer (nog) beter te doen.

 DOEL: tips over hoe jij het beter aan kan pakken.

 

5. Stappen

Alle 6 stappen van het stappenplan komen terug in de les. Daarmee leert de leerling het stap-voor-stap beter te doen.

DOEL: dat jij begrijpt hoe je die studievaardigheid stap-voor-stap kan leren.

 

6. Opdrachten

Opdrachten zijn bedoeld om de theorie om te zetten naar de praktijk.

DOEL: door het te doen, kijken naar je eigen fouten om er beter in te worden.

 

7. Wat heb ik geleerd? (Deze les heb je geleerd…)

Daarin wordt nog eens benadrukt wat jij die les hebt geleerd. Is dat doel gehaald?

DOEL: jij beseft wat je die les hebt geleerd.

 

 8. Challenge -> Reflecteren

In de Challenge bepaalt de leerling hoe hij de volgende toets of presentatie aan zal vliegen. Dit is weer de basis voor de volgende mentorles: wat zijn mogelijke verbeterpunten?Doe het de volgende keer zo! Etc.

DOEL: bepalen wat de beste manier is voor jou.

 

9. Ga naar je agenda: welke toets moet je maken?

Elke les begint met het bepalen van welke toets of presentatie de komende week gemaakt gaat worden. Dus elke les of module werk je toe naar die toets.

DOEL: bepalen hoe je je op de toets kan voorbereiden?

 

10. Reflecteren: hoe heb je de toets gemaakt. Wat zijn verbeterpunten?

Dan is de cirkel rond en beginnen we aan de volgende cirkel ‘up’.

 DOEL Ontdekken hoe je het bij de volgende toets nog beter kan.

 

 

Stappenplan ‘Hoe kom ik bij de lessen?’

 

  1. Ga naar de knop ‘Leerling’ in het hoofdmenu

  2. Klik op de vaardigheid waar je aan wil werken.

  3. Op de pagina van de module zie je rechts een overzicht van de modules. Klik op de moduledie je nodig hebt.

  4. Ben je in de module, dan klik op de les die je wilt maken.

  5. Gebruik dat bij het maken van een toets of het doen van een presentatie.

 

 
  •