Chat with us, powered by LiveChat

Module 3 | plannen

Click op ‘Begin test’.

  1. Vul de test in.
  2. Tel daarna het totaal van de punten in de 3 kolommen op.
  3. Zet dat in het laatste vakje
  4. Klik op de Chatknop, tik je voornaam in en noteer bijvoorbeeld: ‘het aantal punten is 88‘.
  5. Ga terug naar de les (<- bovenaan).

Les 1

 

Hoe plan je je huiswerk?

 

Plannen is je tijd organiseren. Hoe laat moet je vertrekken om op tijd ergens te zijn? Of wanneer moet je beginnen om op tijd klaar te zijn? Wat gebeurt er als je niet (of niet goed) plant?

Plannen is van achter naar voren werken. Je begint met wanneer je klaar wil zijn of wanneer je ergens wil zijn. Bijvoorbeeld het tijdstip waarop je op school moet zijn. Je zet de wekker op het tijdstip waarop je genoeg tijd hebt om alles te kunnen doen wat je moet doen om daar op tijd te zijn.

 

 

Na deze les weet je hoe je je huiswerk het beste kan plannen.

 

Klik op de begintest en vul alle vragen in. Tel op hoeveel punten je hebt gehaald. Noteer dat in het mapje ‘Plannen’ op je computer. Na de volgende les doe je de eindtest. Als het goed is, scoor je dan meer punten.

 

 

Reflecteren

Welke Challenge ben je de afgelopen week aangegaan? Kijk terug op hoe je het hebt aangepakt. Wat zijn verbeterpunten? Noteer die in een mapje ‘Plannen’ op je computer.

 

Bekijk de video 

 

Noteer tips in het mapje ‘Plannen’.

Opdrachten & stappen

 

 

 

 

Stap 1 | Kijk in je agenda of op de ELO

 

 

Opdracht 1 | Hoe plan je je huiswerk?

 

De vorige module ging over hoe je je agenda kan gebruiken. Deze les leer je hoe je je huiswerk het beste kan plannen. Kijk in je agenda wat je voor morgen moet leren of maken.

 

Gebruiksaanwijzing:
  1. Kijk in je agenda: wat staat daar in?
  2. Begin met het belangrijkste. Bijvoorbeeld: een toets.
  3. Plan pauzes in. Zodat je je hoofd leeg kan maken. Dan kan je je beter concentreren.
  4. Doe na de pauze een leertaak.
  5. Kijk ook ook vooruit: wanneer heb je een toets? Wanneer begin je met het leren van die toets?
  6. Schrijf alles in je agenda in de juiste volgorde

 

 

Stap 2 | Noteer wat je vandaag moet doen.

 

 

 

Wat moet je vandaag aan je huiwerk doen? Denk aan taken voor een vak, pauzes en privéafspraken. Voor een vak kan je een tekst leren, sommen maken, woordjes leren, etc.  Noteer dit precies in je agenda: om welk vak gaat het, wat moet je voor dat vak doen en hoe belangrijk is het? 

 

 

Opdracht 2 | Wat moet je vandaag doen?

 

 

Wat moet doen? Voor welk vak? Sommen, woordjes, tekst, etc. Zit er een toets tussen, een s.o. of een andere test? Zorg dat het voor jou glashelder is wat je precies moet doen.

 

 

 

 

 

 

Stap 3 | Schat hoe lang elke taak duurt

 

 

 

 

Opdracht 3 | Hoelang duurt elke taak?

 

Alles wat je doet kost tijd. Als je een toets moet voorbereiden, kost dat meer tijd dan een s.o. leren. Hoelang denk je ongeveer over de tekst die je voor geschiedenis moet leren, gaat doen? gaat over een stuk Over hoeveel dagen ga dit verdelen? Wat doe je daar vanavond aan?

 

Zet achter elke taak in je agenda hoelang je daarover denkt te doen.

 

 

Het leren van een toets kan je het beste over 4 dagen verdelen. Als het gaat om een tekst voor een zaakvak, dan kan je het zo doen.

 

Bijvoorbeeld:

Dag 1. Bekijk de tekst globaal.

Dag 2. Bestudeer de tekst actief.

Dag 3. Maak een samenvatting

Dag 4. Check of je de tekst begrijpt.

 

 

 

Stap 4 | Begin met de belangrijkste taak

 

 

Opdracht 4 | Hoe laat moet je beginnen?

 

Hoelang duurt elk onderdeel. Reken uit hoelang je met alle taken bezig bent. Hoe laat wil je gaan slapen? Wanneer moet je dan beginnen?

 

Gebruiksaanwijzing

  1. Kijk in je agenda. Wat moet je vandaag aan je huiswerk doen. En wellicht de eerste dag van het leren van een toets
  2. Plan ook pauzes in.
  3. En eventueel een privéafspraak.
  4. Hoelang denk je in totaal nodig te hebben?
  5. Reken dan uit hoe laat je moet beginnen: de tijd waarop je wil stoppen – de tijd die je nodig hebt om alles te doen.

 

Stap 5. Zet alles in de juiste volgorde

 

Je begint met het belangrijkste. Maar wat is het belangrijkste? Dat hangt af van wat de grootste invloed heeft op je rapportcijfer. Een toets telt bij jou op school misschien 2x mee, en een s.o. 1x. Wanneer plan je pauzes in? En wanneer doe je een leertaak en een maaktaak? Waarvoor moet je je goed concentreren?

 

Wat betekent ‘prioriteit?’

Wat jij het belangrijkste vindt, heeft jouw prioriteit.

 

 

Opdracht 5. In welke volgorde maak jij je huiswerk vandaag?

 

Welke taak heeft jouw prioriteit? Dan ga je daarmee beginnen. Zet dat zo in je agenda. Bijvoorbeeld door het bovenaan je to do-lijst te zetten. Of door bij die taak een 1 te zetten. Wat is daarna het belangrijkste?

Een toets leer je als je nog fris bent. Daarom begin je daarmee. Want dan kan je je nog goed concentreren. Als je daarmee klaar bent, ben je meestal moe. Dan neem je daarna een kwartier pauze. Na de pauze ben je uitgerust, dus dan doe je de belangrijkste leertaak. Wissel leer- en maaktaken af.

 

 

 

Stap 6 | Kijk terug

 

 

Opdracht 6. Hoe is het gegaan?

 

Wat doe je de komende week anders (beter)? 

 

 

 

 

Wat heb je geleerd?

 

Deze les heb je geleerd hoe je je huiswerk kunt plannen. Doe dat voortaan zo!

 

 

 

 

Challenge

 

Wat ging er vandaag (bijna) fout? Maak dan voor de volgende dag een nieuwe planning. Zet dat in je agenda, zodat je het niet vergeet.

Sla nu alle informatie op in het mapje ‘Plannen’