Chat with us, powered by LiveChat

Module 1. Maak van jouw klas een topklas!

Les 2 Hoe ga je met elkaar om?

 

 

Als het goed is, ken je inmiddels de meeste kinderen uit je klas wel. Dat wil nog niet zeggen dat je je prettig voelt in deze klas. Hoe prettig voel jij je? Hoe zorg je ervoor dat je je prettiger gaat voelen als dat nu nog niet zo is?

 

Na deze les weet je wat jij kan doen om je goed te voelen in deze klas.

Terugkijken

 

De afgelopen week heb je vragen bedacht. Hoe vond je dat? Ben je daar tevreden over?

 

Bespreek dat met de klas

Als je goede tips hoort, schrijf die dan in je notitieboekje.of bewaar ze op je computer.

Bijvoorbeeld: in een mapje ‘Jouw klas een topklas’.

Bekijk de Video bij deze les

 

Als je goede tips hoort, schrijf die dan in je notitieboekje.of bewaar ze op je computer.

Stap 3  Stel vragen

 

De vorige les heb je vragen bedacht. Je weet misschien ook al aan wie je die wil stellen. In deze les kan je die vragen écht stellen. Durf je ook moeilijke vragen te stellen? Maar je klasgenoten stellen ook vragen aan jou.

Bijvoorbeeld: ‘Wat vind je van mij?’

 

 

Een vraag stellen kan best eng zijn. Bijvoorbeeld als je iemand niet kent. Of als de hele klas meeluistert. Maar een vraag kan ook veel opleveren. In ieder geval heb je de kans om iemand beter te leren kennen. Wie weet wat dat oplevert.

 

OPDRACHT 1. Welke vragen ga jij stellen?

 

En aan wie?

Zet alle tafels in een lange rij. Steeds twee tegenover elkaar.

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

 

Hoe pak je het aan?

  1. Pak een blaadje en een pen.
  2. Zoek een plekje.
  3. Als de mentor het sein geeft, stel je de eerste vraag aan degene die tegenover je zit. Je krijgt 1 minuut de tijd om je vraag te stellen. Je mag wel doorvragen.
  4. Noteer de naam van degene die tegenover je zit. En schrijf kort op welke antwoorden je kreeg op die vragen.
  5. Als de mentor het sein ‘stop!’ geeft, schuift de ene rij een plekje op. Degene die vooraan zit, sluit achter aan. De andere rij blijft gewoon zitten.
  6. Net zolang tot je iedereen een vraag hebt gesteld.
  7. Daarna mag de andere rij vragen stellen. .

 

Wat weet je nu over jezelf of over je klasgenoten dat je eerst nog niet wist? Met welk antwoord ben je het meest tevreden?

 

Verdeel de klas in groepjes.

Bespreek dat met de klas.

Stap 4  Maak afspraken met de klas

 

 

Om een ideale klas te worden, is het goed om met elkaar afspraken te maken. Hoe ziet een ideale klas er voor jou uit? Wat kan en mag wel en wat niet? Daar kan je afspraken over maken.

 

OPDRACHT 2. Welke afspraken maken jullie?

 

Doe dat in een groepje.

 

Hoe pak je het aan?

  1. Bedenk samen 1 afspraak. Bijvoorbeeld: ‘In deze klas wordt niemand gepest’.
  2. Als de mentor het sein geeft, leest elk groepje zijn afspraak voor.
  3. De mentor schrijft alle afspraken op het bord.
  4. De mentor leest elke afspraak op. Wie het ermee eens is steekt zijn hand op. Welke afspraken krijgen de meeste stemmen.
  5. Bepaal welke afspraken jullie maken.

 

Dan blijft er nog één ding over: wat doe je als iemand zich er niet aan houdt?

 

Praat daarover met je groepje.  

Bedenk met je groepje wat iemand moet doen als hij zich niet aan de afspraken houdt. Als je goede tips hoort, schrijf die dan in je agenda, je notitieboekje.of bewaar ze op je computer.

 

Het moet een leuke, grappige ‘straf’ zijn.

Bijvoorbeeld: als iemand zich niet aan één van de afspraken houdt, dan moet hij een spreekbeurt houden over: ‘Wat is een ideale klas?’.

 

 

 

WAT HEB JE GELEERD?

 

Deze les heb ik geleerd dat je afspraken kunt maken als je iets wil bereiken.

 

Challenge

 

Houd je de komende weken aan deze afspraken.

De volgende les bespreken we hoe dat is gegaan.

Inhoudsopgave

Les 1. Wie zijn je klasgenoten?

Les 2. Hoe ga je met elkaar om?

Les 3. Hoe vier je successen?

Terug naar hoofdpagina