Module 3 Plannen
Les 1 Hoe plan je een toets?
Je goed voorbereiden op een toets is superbelangrijk. Het cijfer voor de toets telt immers vaker mee voor je rapportcijfer dan bijvoorbeeld een s.o.
Na deze les weet je hoe je een efficiënte planning maakt voor een toets.
Terugkijken
Hoe heb je je huiswerk de afgelopen week gepland en geleerd? Is dat je goed bevallen? Hoe kan het (nog) beter?
-> Bespreek dat met de klas.
Noteer eventuele tips in het mapje ‘Plannen’..
Bekijk de video
-> Als je goede tips hoort, zet die dan in je notitieboekje. Of bewaar ze op je computer in het mapje ‘Plannen’.
Wanneer heb je de volgende toets? Bespreek dat met je mentor.
-> Zet dat in je agenda op de dag dat je de toets hebt.
WAT HEB JE GELEERD?
Deze les heb je geleerd hoe je een toets an plannen.
Challenge
Hoe is je challenget gegaan? Stel jezelf de volgende vragen: Wat ging er goed? Wat kan er beter? En: Hoe doe je het de volgende keer beter?
Opdrachten & stappen
De stappen kan je zien als het skelet van de tekst. Elke stap brengt je veredr als het gaat om het begrijpen van de tekst. Daardoor weet je meer over de tekst en kan je een beter cijfer halen..
Wat doe je aan uitstelgedrag?
Neem je voor om slechts 5 minuten aan de toets te werken. Als je eenmaal bent begonnen, gaat de rest vanzelf. Zo kom je over je uitstelgedrag heen.
Maak aantekeningen in de klas. Schrijf dat in een toetschrift. Dat kan je dan gebruiken als je je voorbereidt op de toets.
Stap 1. Kijk in je agenda of op de ELO
Opdracht 1 Wat staat er in je agenda?
Denk aan de toets, huiswerktaken en privéafspraken. Hoe schrijf je dat op in je agenda? Begin met de vorm (bijvoorbeeld een toets of een s.o), daarna het vak en als laatste wat je daarvoor moet doen.
-> Zet op dag 1, 2, 3 en 4 alvast ‘Toets’
Daarbij zet je om welke vorm het gaat. Bijvoorbeeld: een toets of een s.o). daarna noteer je voor welk vak het is. En tenslotte wat je voor die toets moet doen. Bijvoorbeeld: ‘hoofdstuk 3 paragraaf 2’.
Op veel scholen staat het huiswerk in Magister of SOM. Dat lijkt handig, maar is niet veel meer dan wat er al in je agenda staat (als het goed is). Het is slechts een administratiesysteem geen plansysteem. Die planning ga je immers in deze les zelf maken. Plannen kan je namelijk op meer manieren doen, dus ook op jouw manier.
Stap 2. Verdeel het leren van de toets over meerdere dagen
Opdracht 2. Wat ga je per dag leren. Zie voorbeeld hieronder?
Als je een efficiënte planning wil maken, verdeel dezelfde lesstof dan steeds op een andere manier.
Leren is herhalen! Dat betekent dat als je het leren van de toets regelmatig herhaalt, onthoud je de lesstof beter. Als je de lesstof steeds op een andere manier leert, onthoud je het het beste.
-> Hoe ga je de toets aanpakken?
Bijvoorbeeld: een tekst
Dag 1. Bekijk de tekst globaal. Dat betekent dat je alleen let op wat je het eerste opvalt: de titel, de tussenkopjes, de vet- en schuingedrukte woorden, de plaatjes, het onderschrift, etc.
Vraag: wat is het ‘onderwerp’ en wat de ‘hoofdgedachte‘.
Het ONDERWERP is degene (een mens of een ding) die iets doet of overkomt. Het onderwerp plus wat diegenen doet of overkomt, de HOOFDGEDACHTE.
Dag 2. Bestudeer de tekst actief. Dat houdt in dat je iets gaat doen. Bijvoorbeeld: de hoofdzaken markeren, ondetsrepen of opschrijven in je mapje ‘Plannen’ op je comuter. Alles wat iets zegt over de hoofdgedachte van de tekst is een hoofdzaak
Dag 3. Maak met de hoofdzaken een samenvatting. Schrijf het op in je eigen woorden. Dan onthoud je het het beste.
Dag 4. Bedenk vragen over de tekst. En beantwoord de vragen zelf. Daarna laat je je overhoren.
Stap 3. Bepaal wat je gaat leren en hoe.
Opdracht 3. Welke taken zijn het belangrijkste?
Een toets is belangrijker dan een s.o. Omdat het cijfer meer meetelt. Bovendien kost een grote taak meer leertijd Ga ervan uit dat je 4 dagen nodig hebt om de toets voor te bereiden. Wanneer ga je dan beginnen?
Plannen is ook terugtellen. Begin 4 of 5 dagen voor je de toets gaat maken, met het leren van dag 1. Daarna volgend dag 2, 3 en 4. Dan heb je nog één dag over om de puntjes op de ie te zetten.
-> Zet in je agenda op welke dag je wil beginnen met leren.
Zet de andere dagen tot je aan de toets leert op dag 2, 3 en 4.
Ken je de 2-minuten-regel? Dat betekent dat je alles wat je binen 2 minuten kan doen, ook meteen moet doen. Dan is dat maar gebeurt.
Stap 4. Bepaal waar je mee gaat beginnen.
Opdracht 4. Met welke taak ga je beginnen?
Bijvoorbeeld:
Begin met het belangrijkste, daarna pauze, een s.o. of andere leertaak. Etc.
Wanneer is een taak belangrijk? Uiteindelijk ga je over als je voldoende punten hebt. Dus elke taak die direct punten oplevert, is belangrijk: een toets, een s.o. en een presentatie. Plannen heeft ook te maken met wanneer je je het beste kunt concentreren. Dan neem je immers het meeste op in je hoofd. Bijvoorbeeld als je begint, is je hoofd nog leeg. Begin dus met de belangrijkste taak. Neem daarna 15 minuten pauze. Gevolgd door de tweede belangriijke taak, etc.
Stap 5. Zet alles in de goede volgorde
Opdracht 5 Wat is de beste volgorde?
De Vergeetcurve
De Duitse psycholoog Hermann Ebbinghaus concludeerde dat mensen nieuw geleerde dingen in de eerste instantie goed konden onthouden, maar dat je na verloop van tijd dingen vergat. Uit zijn onderzoeken kwam ook naar voren dat je naarmate de tijd meer verstrijkt je meer vergeet. Tenzij je het regelmatig HERHAALT..
Als je de tekst regelmatig herhaalt, groeien de hersencellen (neuronen) en worden de verbindingen tussen de neuronen sterker. Dat betekent als je de tekst regelmatig herhaalt, je de tskt nog beter en langer onthoudt. Als je de tekst ook nog eens op verschillende manieren aanpakt, dan worden de verbindingen tussen de neuronen alleen maar sterker, waardoor je het nog beter en langer onthoudt.
Zet dan achter elke taak en afspraak hoeveel tijd je eraan denkt te besteden. Doe dat heel precies; als je een privéafspraak hebt, tel dan alle tijd die je daaraan denkt te gaan besteden, dus ook het erheen en terug gaan.
-> Zet in je agenda wat je per dag wil gaan doen.
Natuurlijk telt ander huiswerk ook mee. En zet nu achter elke taak hoelang je aan die taak denk te gaab besteden?
Als je een taak hebt afgemaakt, mag je er een vinkje (‘V’) achter zetten.
Opdracht 6. Kijk terug
Dat doe je in de eerst volgende mentorles. Bespreek met elkaar hoe de Challenge is gegaan.
-> Noteer goede tips in je mapje ‘Plannen’ op je computer
Als je iets niet begrijpt, schrijf dat dan in je agenda. Zet erbij wanneer je het aan je docent gaat vragen. Het is dan wel handig dat hij op dat moement op school is.
WAT HEB JE GELEERD?
Deze les heb ik geleerd hoe je het leren van een toets het beste aan kan pakken.
Challenge
Ga dit de komende week zo doen. De volgende les bespreken we hoe het is gegaan. Heb je er iets aan gehad?
Inhoudsopgave
Les 1. Hoe plan je een toets?
Les 2. Hoe plan je een toetsweek?
Terug naar hoofdpagina
TIPS en TRICKS.
Gebruik de chat om antwoorden te geven.