Module 4. Reflecteren.
Les 2 Wat kan er beter?
Terugkijken doe je om ergens beter in te worden. Dat kan zijn in sporten, een taal leren of gezond eten. Maar dus ook in leren. Terugkijken kan je daarom ook ‘leren leren’ noemen.
Na deze les weet je wat je goed hebt gedaan en hoe je het de volgende keer beter kan doen.
Terugkijken
De vorige les ging het over kritisch naar jezelf durven kijken? Heb je dat gedaan? Hoe voelt dat? Durf je dit met de klas te delen?
Bekijk de video
Noteer goede tips in je notitieboekje.
Wanneer heb je een volgende toets? Schrijf dat in je notitieboekje of bewaar ze op je computer.
Wat deed je goed?
Als je weet wat je fout hebt gedaan, kan je ervoor zorgen dat je het een volgende keer op een andere (betere) manier aanpakt. Dat heet leren. Fouten maken helpt je om beter te worden, maar alleen als je kritisch naar jezelf durft te kijken. Daar hoef je je dus niet voor te schamen.
Stap 3 Vertel: wat deed je goed?
Iedereen doet dingen goed. Veel mensen schamen zich ervoor om dat aan iemand anders te vertellen. Dan lijkt het net of ze op willen scheppen. Maar is het iets om je voor te schamen als je ergens trots op bent?
Als je beseft dat je ergens goed in bent, maakt het je sterker. Dat je weet dat je ergens goed in bent en dat je daar trots op bent, vergroot je zelfvertrouwen.
OPDRACHT 1. Wat deed je goed bij het leren van de toets?
Vertel wat je daar goed bij hebt gedaan.’
Bijvoorbeeld. ‘Ik heb er twee uur aan gewerkt’.
Durf je toe te geven dat je iets niet goed hebt gedaan? Kan je bedenken hoe je het een volgende keer beter kunt doen? Daar hoef je je niet voor te schamen.
Iets negatiefs over jezelf vertellen, is ook hartstikke moeilijk. Maar als je het durft, zal dat je wellicht erg opluchten.
Stap 4 Vertel wat er beter kan.
Wat kan er beter?
Als je durft toe te geven dat je iets niet goed hebt gedaan, kan je daar van leren. Namelijk hoe het niet moet. Of hoe het nog beter kan. En vooral hoe het beter kan. Als je dat weet, kan je bedenken wat je kan doen om het de volgende keer nog beter te doen. Zo word je stap voor stap beter.
OPDRACHT 2. Wat kan er de volgende keer (nog) beter?
Bijvoorbeeld. ‘Als ik iets niet begrijp, kan ik het vragen aan de docent of iemand anders die me daarbij kan helpen’. Of: ‘Misschien is bijles een goed idee’.
Feedback is op een positieve manier reageren op wat iemand anders heeft gedaan of gezegd.
WAT HEB JE GELEERD?
Deze les heb ik geleerd hoe ik kan leren van mijn fouten.
Challenge
Probeer in het vervolg eerlijk te zijn tegenover jezelf, maar ook tegen anderen. Zet goede tips in je notitieboekje.
EXTRA OPDRACHT
Mocht je iets niet begrijpen, schrijf die vraag dan in je boekje. Maar ook in je agenda ,op de dag dat je hem wil stellen.
Inhoudsopgave
Les 1. Hoe kijk je terug op een situatie?
Les 2. Wat kan er beter?
Les 3. Hoe haal je een hoger cijfer?
Terug naar hoofdpagina